
Mis on andmemäärus ja miks see oluline on?
Andmemäärus (Data Act) on Euroopa Liidu uus terviklik õigusraamistik, mille eesmärk on muuta andmed Euroopa ettevõtete ja tarbijate jaoks kättesaadavamaks, suurendada õiglust andmeturul ning edendada innovatsiooni ja konkurentsi.
Paljudel juhtudel on täna andmete üleandmine teenusepakkuja vahetamisel keeruline, aeglane ja kulukas. Tihti puuduvad selged reeglid, kuidas klient saab oma andmeid kätte või teise teenusepakkuja juurde viia. See võib tähendada, et ettevõtted ja avaliku sektori asutused jäävad sõltuvaks ühest teenusepakkujast (nn vendor lock), seisavad silmitsi kõrgete andmete väljaviimise tasudega, puuduliku koostalitlusvõimega ning riskiga kaotada osa andmetest või rakenduste funktsionaalsusest.
Määrus loob ühtsed juhised ja õigused andmetöötusteenuse vahetuse protsessi läbiviimiseks. Alates 12. septembrist 2025 on ettevõtetel ja tarbijatel õigus saada oma andmed lihtsalt, turvaliselt ja tasuta kätte ning viia need soovi korral üle teise teenusepakkuja juurde. Teenusepakkujad peavad tagama andmete kättesaadavuse vähemalt üldkasutatavas ja masinloetavas vormingus ning toetama sujuvat üleminekut ilma olulise funktsionaalsuse kaotuseta.
Kuna Telia on ka seni võimaldanud klientidel soovi korral nende andmed lepingu lõppedes välja võtta, ei ole Telia kliendi jaoks tegemist suure muutusega.
Andmetöötlusteenuse vahetamine tähendab oma andmete üleviimist seniselt teenusepakkujalt teise teenusepakkuja juurde või lokaalsele IKT-taristule.
Andmetöötlusteenuse vahetamise vajadus tekib enamasti kas muutunud ärivajaduste tõttu (näiteks soov kasutada uusi lahendusi, parandada turvalisust, optimeerida kulusid) või olukorras, kus senine teenus ei vasta enam ootustele, näiteks seoses funktsionaalsuse, toe või paindlikkuse ulatusega.
Eksporditavad andmed on kõik andmed, mis on loodud andmetöötlusteenuse kasutamise käigus ja mida saab üle kanda kliendile või kliendi poolt määratud kolmandale isikule.
Kliendil on õigus vahetada teenusepakkujat või kanda oma andmed üle lokaalsele IKT-taristule. Üleminekuperioodi on kliendil võimalik üks kord pikendada, kui see on kliendil eesmärkide saavutamiseks vajalik.
Telia tagab kliendile õiglase ja mittediskrimineeriva juurdepääsu kliendi andmetele ning jätkab teenuse osutamist vahetusprotsessi jooksul vastavalt lepingus kokku lepitule. Telia tagab ka andmete turvalisuse nende edastamise ajal.
Täiendavad tähelepanekud ja soovitused kliendile
Teenusepakkuja vahetamine on loomulik, kuid nõuab läbimõeldud otsust
Mõistame, et vahel on vaja teenusepakkujat vahetada – olgu selleks tehnilised, ärilised või strateegilised põhjused. Samas on oluline meeles pidada, et avalduse esitamisega on protsess alustatud ehk klient on võtnud endale kohustuse Telia teenusest loobuda. Soovitame otsuse eel hoolikalt hinnata, kas uus lahendus vastab kõigile vajadustele.
Telia eesmärk on pakkuda paindlikke lahendusi ja kliendisõbralikku teenuse lõpetamist
Kui ärivajadused on muutunud, kutsume üles arutama võimalusi uue, paremini sobituva lepingu sõlmimiseks. Telia soov on pakkuda paindlikke ja kliendisõbralikke lahendusi, mis vastavad teie ettevõtte arenguvajadustele. Võta ühendust oma kliendihalduriga või kirjuta arikliendid@telia.ee, et leida sobivaim lahendus.
Teenuse lõppemise järel vastutus liigub kliendile või uuele teenusepakkujale
Kui Telia andmetöötlusteenus on lõpetatud, lõpeb ka Telia vastutus andmete säilitamise ja teenuse toimimise eest. Sellest hetkest alates vastutab andmete haldamise ja turvalisuse eest kas klient või uus teenusepakkuja. Soovitame aegsasti läbi mõelda, kuidas tagada andmete järjepidev kasutus ja turvalisus pärast Telia teenuse lõppu.
Avalduse tagasivõtmata jätmisel lõpeb teenus igal juhul üleminekuperioodi lõpus vastavalt allkirjeldatud protsessile
Kui klient ei võta esitatud avaldust tagasi, lõpeb teenuse osutamine igal juhul vastavalt kehtivale ajajoonele: 2 kuud etteteatamist + 30 päeva vahetusperioodi + 30 päeva andmete väljavõtmiseks. Pärast seda kustutatakse andmed ja leping lõpeb.
Teenuse leping kehtib seni, kuni andmed on kustutatud
Telia teenuse leping loetakse lõppenuks, kui vahetusprotsess on teostatud ja kõik andmed on kustutatud. Seni, kuni andmed on Telia süsteemides alles, kehtib ka teenuse leping ning klient on kohustatud teenuse eest tasuma.
Kliendile teenuse raames toimuvaks andmetöötluseks kasutatava IKT‑taristu suhtes kohaldatakse Eesti õigust.
Telia rakendab asjakohaseid tehnilisi, organisatsioonilisi ja lepingulisi meetmeid, et vältida rahvusvahelisel tasandil valitsusasutuste mitteõiguspärast juurdepääsu Euroopa Liidus säilitatavatele isikustamata andmetele või nende andmete edastamist.
Meie teenuste kvaliteedi tagamise lahutamatu osa on turvalisus nii meie võrgus, IT-süsteemides, hoonetes kui ka seadmeruumides. Lähtume turvalisuse tagamisel Telia kontserni turvalisuse poliitikast (PDF).
Peame turvalisuse tagamist oluliseks ning tegeleme infoturbe juhtimise süsteemi pideva parendamisega.
Lähtume oma igapäevastes tegevustest rahvusvaheliselt tunnustatud ISO 27001 standardist ja teistest meie tegevusvaldkonda puudutavates turvalisuse parimatest praktikatest (ISO 27001 sertifikaat inglise keeles (PDF)).
Telia Eesti ühised infoturbe, riskijuhtimise ja IT-süsteemide halduse protsessid on kaetud ka Telia Company ISO27001 sertifikaadiga, mis on leitav Telia Company lehelt.
6.1. Etteteatamine
Klient peab Teliat teavitama teenusepakkuja vahetamise soovist vähemalt 2 kuud ette. Selleks tuleb esitada Teliale vastav avaldus andmetöötlusteenuse vahetamiseks ja andmete ülekandmiseks. Kui tehniliste piirangute tõttu on tarvis rakendada alternatiivset üleminekuperioodi, annab Telia sellest teada 14 tööpäeva jooksul.
6.2. Üleminekuperiood
Reeglina teostatakse vahetusprotsess 30 päeva jooksul pärast etteteatamisaja lõppu. See aeg võib olla pikem, kui klient on üleminekuperioodi pikendanud või kui Telia on tehnilistel põhjustel teatanud alternatiivsest üleminekuperioodist. Selle aja jooksul Telia tagab, et olemasolev Telia teenus toimiks.
6.3. Andmete väljavõtmine ja kustutamine
Pärast üleminekuperioodi lõppu on kliendil 30 päeva aega, et oma andmed välja võtta. Telia tagab, et selle aja möödumisel kõik kliendi loodud või kliendiga seotud andmed kustutatakse täielikult. Teenuse täielikul üleviimisel lõpeb teenuseleping, osalisel üleviimisel tehakse muudatusi teenuselepingus vastavalt uuele skoobile. Leping lõpeb andmete kustutamisel.
Allolevad sammud on informatiivsed. Täielikud tingimused leiad IT-teenuste eeskirja punktist 9.
Etteteatamine 2 kuud
1Avaldus tuleb saata 2 kuud ette kliendihaldurile või arikliendid@telia.ee.
14 tööpäeva jooksul hindame ülemineku tehnilist keerukust ja kui palju aega selleks kulub.
Üleminekuperiood 30 päeva või kuni 7 kuud
2Võimaldame minna üle teise teenusepakkuja juurde või kanda andmed lokaalsesse IKT-taristusse.
Kliendil on võimalik üleminekut üks kord sama perioodi võrra pikendada.
Väljavõtmine – valikuline 30 päeva jooksul
3Andmeid saab välja võtta 30 päeva jooksul.
Teenuse sulgemine
4Andmed kustutatakse ning seejärel leping lõpeb. Kliendile saadetakse vastav teavitus.
Andmed, mis on loodud teenuse kasutamise käigus (nt failid, konfiguratsioonid, logid).
Vormingud: ZIP, PST, OVA, VHD, GZIP, tekstifailid jne.
Edastusmeetodid: haldusliides, FTP, sFTP, HTTPS, S3 protokoll.
Teenusepõhised erisused on kirjeldatud teenuste veebiregistris. Teatud andmed võivad jääda välja tehnilistel või lepingulistel põhjustel.
IT-teenus | Väljavõetavad andmed ja vormingud | Andmete väljavõtmise meetodid kliendile | Andmete ülekandmise meetod | Andmed, mida ei saa üle kanda | Teadaolevad kitsendused ja piirangud | Teenuse samaväärsuse võimalikkus |
---|---|---|---|---|---|---|
Kodulehemajutus |
|
| – | Teenuse konfiguratsioonid | – | – |
Telia T1 pilv |
| – |
|
| – | – |
Telia T2 pilv | Kokkulepitud seisuga Virtuaalmasin Hyper-V vormingus. | – |
| Süsteemikonfiguratsioonid | – | – |
Telia T1 pilv (kliendi hallatav) |
| Teenuse keskhaldusest OVA‑vormingus. |
|
| – | – |
Telia Objektsalvestusteenus |
|
|
| Logid | – | S3 protokolli toega objektsalvestusteenus. |
Telia pilveruum | Salvestatud failid |
| – | Failidele jagamise internetilingid koos ligipääsuõiguste ja aegumistähtaegadega. | – | – |
Objektsalvestusteenuse arhiiv |
|
| – | Logid | – | S3 protokolli toega objektsalvestusteenus. |
X-tee turvaserver | X-tee turvaserveri päringulogid pakituna ZIP‑vormingus. | – |
| Turvaserveri teenusele väljastatud sertifikaadid. | – | – |
Bronzehosting |
|
| – | – | – | – |
Pilvevarundus Netbackup | Viimane täisvarukoopia kokkulepitud regulaarsusest Cohesity NetBackup-i varundusvormingus. | Cohesity NetBackupiga ühilduv S3-teenus. | Varundamine lisatasu eest LTO lindile. | – | Lepingus määratud varunduse regulaarsus: nädalane, kuine või aastane. | – |
Pilvevarundus Veeam | Viimane täisvarukoopia (Full Backup) kokkulepitud regulaarsusest VBK vormingus. | – | Krüpteeritud ja autenditud andmeedastus kliendi andmehoidlasse (HTTPS, sFTP). | – | Klient peab tagama ülekandmisel Veeami teenuse. Ülekandmisperioodi kestel tagatakse varundusteenus 30 päevaks. | – |
DevOps haldusteenus | – | – | – | – | – | – |
Microsoft Azure Pilveteenus |
| Andmete väljavõtmine pilvekeskkonna haldusliide kaudu. | – |
|
| Hyper-V platvorm (VHD kasutamine native). |
Microsoft Azure hallatud Pilveteenus | Virtuaalmasina kettad VHD‑vormingus (fixed size). | Andmed saab klient alla laadida eelnevalt kokkulepitud Azure’i salvestuspinnalt. |
|
| – | – |
Microsoft Azure Pilveteenus | Andmed on välja võetavad Azure’i platvormi poolt pakutavate vahenditega, näiteks SQL‑andmebaasi eksport (dump) või konteinerite kopeerimine. | Andmete eksport ja väljavõtmine pilvekeskkonna haldusliidese kaudu. | – | – | – | – |
AWS pilveteenus |
| Andmete väljavõtmine AWS kasutajaliidese kaudu, AWS VM Import / Export, ketta snapshot salvestatud S3-e. | Klient ekspordib andmed iseseisvalt ning võtab need vastu enda valitud keskkonnas, mis on AWSist ligipääsetav. |
| Konverteerimiseks kasutatav tarkvara võib olla tasuline ja ilma ametliku tootja toeta. |
|
AWS hallatud pilveteenus |
| Ketta snapshot haldusliidese abil. | Ligipääs andmetele Telia pakutud keskkonnast (S3 protokolliga). |
| – | – |