Telia panus ühiskonda

Panustame ühiskonna arengusse läbi keskkonnahoiu, digitaalse kaasatuse, privaatsuse ja küberturvalisuse.

Telia ühiskondliku mõju raport

Loen raportit

Telia panus ühiskonda

Missioon Telias

Meie missioon Telias on panustada ühiskonna arengusse, et Eesti oleks parem paik nii elamiseks kui töötamiseks.

Oleme läbi mõelnud, milline on meie tegevuste keskkonnamõju ja kuidas seda vähendada. Lisaks keskkonnahoiule peame oluliseks digitaalset kaasatust ning seame sihiks, et olulised privaatsuse ja turvalisuse nõuded on täidetud parimal moel.

Panustamine olulistesse mõjuvaldkondadesse nagu keskkonnahoid ja ringmajandusdigitaalne kaasatusprivaatsus ning turvalisus on osa Telia äristrateegiast ja kooskõlas meie väärtustega.

Keskkond ja ringmajandus

Digitaalne kaasatus

Privaatsus ja turvalisus

Jätkusuutlikkus

Oleme oma jätkusuutlikkuse mõjuvaldkonnad seostanud ÜRO säästva arengu eesmärkidega. Keskendume tööstuse, taristu, kestlike linnade ja kliimamuutuste vastaste meetmetega seotule. Samuti on meie jaoks oluline vastutustundlik tarbimine ja jätkusuutlik energia.

Jagame rahumeelsete ja kaasavate institutsioonide põhimõtteid. Lisaks väärtustame soolist võrdõiguslikkust, tööhõivet, majanduskasvu, üleilmset koostööd ja kvaliteetset haridust.

Eesmärkide täitmiseks on tähtis koostöö - oleme kaasanud nii meie töötajad, kliendid kui partnerid.

Oleme liitunud mitmete organisatsioonide ja lepetega, kellega koostöös panustame ühiskonna arengusse veel laiemalt.

  • Telia on Rohetiigri esindusorganisatsiooni liige. Meie eesmärk on panustada koos teiste mõjukate ettevõtetega keskkonnahoidu.
  • Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni Liidu (ITL) liikmena aitame tugevdada IKT-sektorit, osaledes aktiivselt valdkonna arengus ja koostöös. Edendame seeläbi ka erialast haridust, kestlikku mõtteviisi ja teeme ettepanekuid seadusandluse parendamiseks.
  • Oleme Kestliku Ettevõtluse Liidu (KELL) liige. Peame oluliseks vastutustundlikku ja jätkusuutlikku äritegevust ning soovime panustada koos teiste sarnaste väärtustega ettevõtetega ühiskonna arengusse.
  • Oleme Eesti Kaubandus- ja Tööstuskoja ning Eesti Tööandjate Keskliidu liige. Kuulume ka Tööandjate Keskliidu poolt loodud uuendusmeelsete ettevõtete klubisse, kus osalevad ettevõtted, kes investeerivad vähemalt 2% oma käibest teadus- ja arendustegevustesse.
  • Telia on liitunud mitmekesisuse kokkuleppega. Me austame inimeste mitmekesisust ning väärtustame võrdse kohtlemise põhimõtteid.
  • Telia on liitunud algatusega Tööandjad Vägivallavabaks, mille eesmärgiks on luua teadlikke ja turvalisi töökeskkondi, kus osatakse lähisuhtevägivalda märgata ja abivajajaid toetada.

Vastutustundliku Ettevõtluse Foorum

Vastutustundliku Ettevõtluse Foorum (VEF), kelle õigusjärglaseks on Kestliku Ettevõtluse Liit (KELL), on väljastanud Telia Eestile kõrgeima ehk kuldtaseme kvaliteedimärgise.  

Vastutustundliku ettevõtluse indeks on Eestis ainus jätkusuutliku arengu juhtimistööriist ja kvaliteedimärgis omataoliste seas.

Kvaliteedimärgis omistatakse hindamise tulemusena neile Eesti Vastutustundliku Ettevõtluse Indeksis osalenud ettevõtetele, kes panustavad strateegiliselt looduskeskkonna hoidmisse, ühiskonda ja vastutustundlikesse juhtimistavadesse.

Tunnustused ja sertifikaadid

Telia Company

Telia Eesti

Keskkond ja ringmajandus

Digitaliseerimine

Digitaliseerimisel on keskkonna vaates suur potentsiaal, kuna see võimaldab teha teadlikumaid ja säästvamaid valikuid, vähendada ressursikasutust ning suurendada igapäevaste tegevuste tõhusust. Telia poolt klientidele pakutavad sideteenused, videokonverentsiteenused ja muud kaugtöö lahendused, samuti  IoT (asjade internet) ja pilvepõhised teenused loovad selleks häid võimalusi.   

Digitaliseerimisel on oluline roll teha läbimõeldud ja teadlikke valikuid, vältida liigset energiatarbimist ja ennetada digiprügi teket.

Eesmärgid

Meie üldine eesmärk on saavutada 2040. aastaks kasvuhoonegaaside netonull-heide kogu väärtusahela lõikes. Selleks, et oma eesmärgid saavutada, oleme seadnud ka lühi- ja pikaajalised eesmärgid.

Peamised lühiajalised eesmärgid:

  • Vähendada 2030. aastaks oma operatsioonide kasvuhoonegaaside heitmeid 90% võrreldes baasaastaga 2018
  • Vähendada 2025. aastaks kaudsete kasvuhoonegaaside heitmeid 29% võrreldes baasaastaga 2018
  • Viia 2025. aastaks 72%-ni nende Telia Company hankijate osakaal, kes on seadnud endale teaduspõhised eesmärgid

Peamised pikaajalised eesmärgid:

  • Hoida aastatel 2030-2040 oma operatsioonidega seotud kasvuhoonegaaside taset võrreldes 2018. baasaastaga 90% tasemel
  • Vähendada 2040. aastaks kaudseid kasvuhoonegaaside heitkoguseid 90% võrreldes baasaastaga 2018

Meil on sertifitseeritud keskkonnajuhtimissüsteem ISO 14001 (PDF).

Taastuvallikatest energia ja tõhus energiakasutus

  • Alates 2016. aastast kasutame Telias ainult taastuvallikatest pärit elektrienergiat, mille kogutarbimisest pärines näiteks 2024. aastal 62% Leedus asuvast Telšiai tuulepargist.
  • 2024. aasta lõpuks ehitasime mobiilimastide juurde välja 73 päikeseparki koguvõimsusega 1066 kW.
  • Jälgime oma mobiilsidevõrke arendades, et ühe andmemahu ühiku edastamiseks kuluva energia hulk oleks aasta-aastalt kahanev.

Meie energiastrateegia koosneb neljast fookusvaldkonnast:

  • Uuenduslikud lahendused IKT-sektori energiatarbimise vähendamiseks.
  • Energiatõhususe suurendamine.
  • Taastuvenergia kasutamine ja taastuvenergia tootmisvõimsuse lisamine võrku.
  • Teiste sektorite energiakasutuse vähendamine digitaliseerimise kaudu.

Üheks meie energiaalaseks 2040. aasta eesmärgiks on, et ka meie tarbitav kaugküte pärineks 2040. aastaks 100% taastuvatest allikatest. 2024. aastal oli see tulemus 65%. Samuti oleme asendanud varugeneraatorite traditsioonilised kütused taastuvtoorainel põhinev diislikütusega.

Alustasime 2020. aastal elektriautode kasutamist meie autopargis. Elektriautode osakaal kasvab meie autopargis aasta-aastalt.

Telial on sertifitseeritud energiajuhtimisüsteem ISO 50001 (PDF).

Jäätmed ja ringmajandus

Üheks meie 2030. aasta eesmärgiks on, et 100% Telia enda operatsioonidest tekitatud jäätmetest on taaskasutatud või materjalina ringlusesse suunatud. 2024. aasta tulemus oli 92%.

  • Vähendame elektrooniliste jäätmete hulka, pakkudes klientidele uuskasutatud nutitelefone, arvuteid, ruutereid ja digibokse.
  • Võtame oma esindustes vastu väikeelektroonikat, mille suuname võimalusel uuesti kasutusse. Uuskasutuseks mittesobivad seadmed suuname ümbertöötlemisse, et eraldada neist väärtuslikke materjale, nagu metallid ja plast.
  • Suuname edasisse kasutusse ka võrguseadmeid, mis meile enam väärtust ei loo.
  • Väljastame klientidele mitmeid tooteid korduvkasutatavates ringluspakendites. Telia ladude vahel liigub kaup aga korduvkasutatavates konteinerites.
  • Panustame digitaalse jalajälje ehk digiprügi teadlikkuse kasvatamisse ja digiprügi vähendamisse. Korraldame igal aastal üle-eestilist digikoristuspäeva.

Koostöö

Meie suurim kliimamõju tuleneb tarneahelast – alates seadmete tootmisest kuni teenuste tarbimiseni. Seetõttu on vajalik teha koostööd nii meie klientide, partnerite, kui hankijatega.

  • Peame oluliseks, et meie tarnijad jagaks Telia väärtusi ja tegutseks keskkonnasäästlikult ja vastutustundlikult. Ootame, et nad järgiks Telia tarnijate käitumiskoodeksit nii oma tegevuses kui kogu tarneahelas.
  • Töötame välja ja pakume oma klientidele tooteid ja lahendusi, mis aitavad neil keskkonnasäästlikumalt tegutseda.
  • Oluline on meie töötajate kaasamine – edendame töötajate keskkonnateadlikkust, et nad mõistaks oma tegevuse mõju keskkonnale ning aitaks positiivset keskkonnamõju kasvatada ja negatiivset vähendada.
  • Oleme liitunud mitme organisatsiooniga (nt Rohetiiger, ITL, KELL), et panustada ühiskonda laiemalt ja vahetada kogemusi.

Meie panus

Oleme Telias võtnud üheks eesmärgiks seadmete eluea pikendamise ja seadmeringlusse panustamise, toetamaks meie keskkonnaeesmärkide täitmist.

  • Vana Uueks: Lahendus võimaldab klientidel tagastada oma vana seade ja saada uus seade parema hinnaga. Telia suunab vana seadme kas uuesti kasutusse või vastutustundlikku materjalide ümbertöötlemisse.
  • Uuskasutatud seadmed: Pakume kontrollitud ja garantiiga uuskasutatud nutiseadmeid, mis aitavad säästa nii raha kui keskkonda.
  • Arvutipargi renditeenus: Green IT on Telia tütarettevõte, kes pakub seadmete rentimise võimalust. Rendiperioodi lõppedes leiavad seadmed endale uue omaniku või suunatakse nõuetekohasesse ümbertöötlemisse.
  • Vana elektroonika: Telia võtab oma esindustes vastu klientide poolt tagastatud vana väikeelektroonikat. Võimalusel suunatakse need seadmed uuesti ringlusse või materjalide ümbertöötlemisse.
  • Kliendiseadmete taaskasutus: Meie poolt pakutavad kliendiseadmed (ruuterid ja dogiboksid) on ringluses ning kliendid kasutavad seadmeid üürimudeli alusel.
Tutvun toodetega

Mida teha kasutatud seadmetega?

Keskkonna hoidmiseks ja loodusressursside säästmiseks peaksid kasutatud seadmed viima elektroonikajäätmete kogumispunkti.

Mis on elektroonikajäätmed?

Elektroonikajäätmed on näiteks kasutatud arvutid, mobiiltelefonid, telerid, kaamerad, olmetehnika, akud, patareid jms.

Miks kogutakse elektroonikajäätmeid?

Elektroonikajäätmete kogumise eesmärgiks on nende taaskasutamine võimalikult suures ulatuses. Kasutatud sülearvutites, telerites ja mobiiltelefonides leidub näiteks kulda, hõbedat, vaske ja teisi haruldasi metalle, mida saab uuesti kasutusele võtta. Samuti saab taaskasutamisega vältida kahjulike ainete sattumist keskkonda.

Kuhu saan kasutatud seadmed viia?

Kasutatud seadmed saad viia elektroonikajäätmete kogumispunktidesse või tuua Telia esindusse.

Vaatan esinduste kontakt-andmeid.

Kus asuvad elektroonikajäätmete kogumispunktid?

Kogumispunktide asukohti näed MTÜ Eesti Elektroonikaromu kodulehelt ning MTÜ EES-Ringlus kodulehelt.

Digitaalne kaasatus

Digitaalne kaasatus

Panustame digitaalsesse kaasamisse ja soovime vähendada digilõhe ohtu. Soovime muuta Eestis elamise ja töötamise paremaks nutika ja kaasava digitaliseerimise kaudu.

Uuendame ja töötame pidevalt välja uusi viise, kuidas edendada digioskuste arengut ühiskonna haavatavamate rühmade seas, nagu eakad ja lapsed. Lisaks peame väga oluliseks küberturbealaste oskuste ja teadmiste arengu toetamist ning ligipääsetavuse tagamist.

Telia Eesti on ühinenud mitmekesisuse kokkuleppega ning on mitmekesisuse märgise Austame Erinevusi hoidja alates 2020. aastast.

Telia mitmekesisuse ja kaasatuse eesmärgid toetavad võrdseid võimalusi ja soolist tasakaalu.

Lapsed ja noored

  • 2025. aasta alguses otsustas Telia panna õla alla Tiigrihüppest inspireeritud haridusprogrammile TI-Hüpe 2025, mille raames saavad Eesti koolinoored ja õpetajad tasuta juurdepääsu maailma juhtivatele tehisintellekti õpirakendustele ning omandavad vajalikud oskused nende targaks kasutamiseks õppetöös.
  • Telia on alates 2023. aastast noortele ja tudengitele mõeldud Balti- ja Põhjamaade küberturvalisuse võistluse „Cyber Battle of Estonia“ nimisponsor.
  • Meie toetusel sündiv TV3 saate „Laser“ tütarsaade „LaserTech“ käsitleb meelelahutuslikus võtmes nii erinevaid tehnoloogiateemasid kui ka sotsiaalmeedias levivaid trende. 
  • Meie toetusel valminud hariduslik veebimäng Spoofy õpetab lastele ja noortele küberohtude äratundmist ning turvalist internetikäitumist.
  • Tartu Ülikooli arvutiteaduse instituudi ja Telia „Noored koodi“ programmi raames pakutakse noortele võimalust õppida programmeerimist, robotite ehitamist, virtuaalreaalsust ja palju muud. 
  • Codesters.club on Eesti gümnasistidele mõeldud digitaalsete toodete arendamise programm, kus õpitakse disaini, arendust ja projektijuhtimist ning saadakse nõu ekspertidelt. 
  • Cybergram on privaatsuse õppeplatvorm kooliõpilastele, mis on loonud Eesti Inimõiguste Keskus koostöös Telia privaatsuse ekspertidega.
  • Koos F-Secure’iga pakume turvalahendust Telia SAFE, mida saab kasutada nii arvutis, tahvlis kui nutitelefonis ning mis aitab lastel turvaliselt digimaailmas seigelda.
  • Telia korraldab koostöös Lastekaitse liiduga veebiseminare Targalt internetis päeval.
  • Teeme koostööd SA-ga Kiusamisvaba Kool ja toetame küberkiusu ennetamise e-õppe materjalide loomist ja konverentside korraldamist.

Vanemaealised

Telia on juba aastaid silma paistnud digilõhe probleemi vähendamisega ühiskonnas ja vanemaealiste digipädevuste arendamisega.

2024. aastal Telia ja Tartu Ülikooli koostöös käivitunud Digimentorite programm on loodud selleks, et arendada noorte juhendamisel vanemaealiste digipädevust ja luua põlvkondadevahelisi kestvaid suhteid.

Koostöös Tartu Ülikooli ühiskonnateaduste instituudiga viime ellu koolitusi, töötubasid ja juhendamisi, mis aitavad vanemaealistel enesekindlalt ja teadlikult digikeskkonnas toime tulla. Algatuse fookuses on kogukondlik õppimine ja vastastikune juhendamine, kus noored tööotsijad, aga ka III ja IV kooliastme õpilased jagavad oma teadmisi noorematele ning madalamate digipädevustega inimestele.

Lisaks on meie kodulehel rubriik Õpi ja õpeta - Juhendid - Telia, kust leiab häid nippe, mis sobivad ka vanemaealistele digioskuste õpetamiseks. 

Ligipääsetavus

Telias lähtume põhimõttest, et meie sideteenused ja digikeskkonnad oleks ligipääsetavad kõigile, sh erivajadustega inimestele. Selleks teeme koostööd valdkonna ekspertide ja erivajadustega kasutajatega.

  • Oleme aasta-aastalt kasvatanud oma digikeskkondade ligipääsetavust, lähtudes eelkõige WCAG standardist. Tagamaks, et veebikeskkonnad on nii standardile vastavad kui praktikas mugavad kasutada, alustasime koostööd MTÜ-ga Ligipääsetavuse Foorum, kelle eksperdid aitavad testida Telia veebikeskkondade kasutatavust. 
  • Üha enam sisu jõuab Telia TV-sse häälsubtiitritega.
  • Ühe esimese mobiilioperaatorina Euroopas hakkas Telia Eesti 2024. aastal oma mobiilivõrgus pakkuma uut tekstiedastuse lahendust RTT, mis võimaldab telefonikõnega koos tekstisõnumeid vahetada. Reaalajas tekstiedastus on mõeldud kasutamiseks eeskätt kuulmis- ja rääkimisraskustega inimestele. 
  • Meie klienditeeninduse töötajad on läbinud koolituse, kuidas teenindada paremini erivajadustega kliente.
  • Oleme analüüsinud ja parendanud oma esinduste ligipääsetavust. Kaasame aktiivselt oma tegevustesse erivajadustega inimesi, et igaüks saaks meie esindusi külastada. 
  • Jätkame ettevalmistusi, et viia oma tegevus ja teenused kooskõlla peatselt jõustuva ligipääsetavuse seaduse nõuetega.

Naised tehnoloogiasse

Digitaalse kaasatuse vallas on Eesti ühiskonnas veel mitmeid väljakutseid - näiteks on naiste osakaal Eesti tehnoloogiasektoris küll Euroopa keskmisest mõnevõrra eespool, kuid potentsiaali on märksa enamaks. 

Seepärast innustame uusi põlvkondi ja aitame kaasa sellele, et täna tööturul järgmisi väljakutseid otsivad naised leiaksid need just IT-valdkonnast.

Selleks oleme algatanud mitmeid programme:

  • Telia ja Targa Töö Ühingu programm "Women in Tech" toetab naisi IT-valdkonda sisenemisel, pakkudes ümberõppevõimalusi, mis aitavad neil alustada karjääri enesekindlalt ja teadlikult.
  • Praktikaprogrammis „Telia Future Minds“ moodustasid naised 57% kõigist Telia praktikantidest.
  • Noortele suunatud koostööprojektide üheks sihiks on innustada järeltulevat põlvkonda teostama end just tehnoloogiavaldkonnas.

Meie eesmärgiks on hoida Telias soolist tasakaalu kõikidel tasemetel, alates juhtkonnast ja keskastmejuhtidest kuni tiimide koosseisudeni.

Privaatsus ja turvalisus

Andmekaitse ja turvalisus

Sideteenuste ja IT teenuste osutamisel on andmekaitse ja turvalisus väga oluliseks osaks meie igapäevases tegevuses. Meie ülesanne on tagada, et töötleme oma klientide andmeid õiguspäraselt ja usaldusväärselt.

  • Teeme iga päev pingutusi, et olla pidevalt muutuvas digitaalses maailmas jätkuvalt väga heal tasemel andmekaitse ja turvalisuse valdkonnas.
  • Seadsime privaatsuse ja turvalisuse üheks strateegiliseks suunaks ja juhime neid valdkondi selgete eesmärkide, tegevusplaanide ja protsesside kaudu.
  • Koolitame andmekaitse ja turvalisuse nõuete parimal viisil täitmiseks regulaarselt nii oma töötajaid kui partnereid. Viime Telias igal aastal läbi üle mitmekümne andmekaitse ja turvalisuse koolituse ning hindame nende mõju iga-aastase ettevõttesisese andmekaitse teadlikkuse uuringuga.
  • Telia andmekeskused, IT teenused ja mobiilside-, telefoniside- ja andmesideteenused on sertifitseeritud ISO 27001 (PDF) (infoturbe juhtimine) standardile. See kinnitab, et Telia tuvastab, hindab ja juhib turvariske korrapäraselt.

Teenused era-ja äriklientidele

Telia on turule toonud mitmeid teenuseid, mis aitavad meie klientidel turvalisemalt toimetada või pakuvad kaitset erinevate küberohtude eest:

Eraklientidele suunatud teenused:

Äriklientidele suunatud teenused:

Lisaks pakutavatele teenustele rakendame ka sisemisi kontrolle, mis võimaldavad  tuvastada ja blokeerida petukõnesid, et need klientideni ei jõuakski.

Selleks, et kõik meie kliendid oskaksid paremini ennetada ja olla teadlikud erinevatest küberohtudest, jagame sellekohaseid uudiseid ja nõuandeid Digitarga artiklite kaudu.