Võrguressursi rent
Võrgu ressursi teenused on osa Telia Eesti AS-i (edaspidi Telia) teenusteportfellist, mis on suunatud kodumaistele ja rahvusvahelistele sideettevõtjatele nende endi poolt lõppkasutajale pakutavate teenuste koostisosana.
Füüsilise võrgu ressursi valdkonna teenuseid pakutakse renditeenusena, mis moodustatakse Telia füüsilise kaablivõrgu, kaablite paigaldustrasside ja võrgusõlmede infrastruktuuri vabadest ressurssidest.
Teenuse koosseisus pakub Telia kliendile võimalust kasutada:
- Vaskkaablipaari, mille ülekantav sagedusriba on vahemikus 0 – 3400 Hz. See on mõeldud kõnesagedusega signaalide edastamiseks või selles ribas töötavate analoogmodemite kasutamiseks.
- Valitud vaskkaablipaari, mille ülekantavat sagedusriba ei piirata. See on mõeldud tihendusseadmete või digitaalsete modemite kasutamiseks ning võimaldab osutada sh DSL-tehnoloogial põhinevaid andmesideteenuseid.
- Vaskkaablipaari spektriosa, mis võimaldab kliendil kasutada Telia kasutuses oleva vaskkaablipaari kõnesagedusest kõrgemat spektriosa DSL-tehnoloogial põhinevate andmesideteenuste osutamiseks. Sellisel juhul võetakse vaskkaablipaar kliendi ja Telia ühiskasutusse.
Vaskkaablipaaride kasutamise tehniliseks eelduseks konkreetse Telia võrgusõlme teeninduspiirkonnas on füüsilise ühenduse olemasolu või selle loomine vastavas võrgusõlmes paikneva Telia krossi ja kliendi seadme vahel. Kliendi seadme võimaldab Telia ühendada oma krossiga ühenduskaabli abil, mille kliendi poolseks otspunktiks on:
- piiritluspunkt, milleks on füüsiliselt määratletav punkt Telia võrgusõlme vahetus läheduses asuvas Telia kaablikaevus;
- või krossiga ühes võrgusõlmes paiknevas Telia seadmeruumis paiknev kliendi seade.
Kliendi poolseks ühenduskaabli otspunktiks on üldjuhul piiritluspunkt. Füüsilise ühenduse loomiseks piiritluspunktist kuni kliendi ruumides paikneva seadmeni pakub Telia kliendile viimase soovil võimalust kasutada kaablikanalisatsiooni rendi teenust. Kaablikanalisatsiooni rendi teenuse kasutamist võimaldab Telia kliendile eraldi kokkulepete alusel. Tutvu lähemalt „Kaablikanalisatsiooni rendi eeskirjaga“ (PDF).
Kliendi poolseks ühenduskaabli otspunktiks võib olla ka kliendi seade. Telia võimaldab kliendil majutada oma seadmeruumides kliendi vaskkaablipaari rendi teenuse tarbimise eesmärgil kasutatavat seadet, kui selleks on olemas tehnilised võimalused. Seadmete majutamist oma seadmeruumides võimaldab Telia kliendile eraldi kokkulepete alusel. Seadmete majutamise tingimustega saab lähemalt tutvuda teenusetingimuste juures.
Juhul, kui Telia seadmeruumi tehnilised võimalused on piiratud ja Telia arengukavad ei näe ette vastava ruumi tehnilise ressurssi kasutusele võtmist kahe aasta jooksul, võimaldab Telia vaskkaablipaari renditeenuse tarbimise eesmärgil kasutatava kliendiseadme paigaldada oma seadmeruumi.
Kliendi vastavasisulise soovi korral väljastab Telia kliendile informatsiooni, mis puudutab:
- kliendi poolt Teliale vaskkaablipaaride rendi eeskirja alusel esitatud järelpärimiste ja/või tellimuste menetluse käiku;
- Telia poolt teostatavaid remondi- ja/või hooldustöid, mis mõjutavad kliendi poolt kasutatavaid teenuseid;
- arveldust, mis puudutab kliendi poolt kasutatavaid teenuseid.
Eelnevalt mainitud informatsiooni saamiseks tuleb kliendil pöörduda telefoni või elektroonilise posti teel oma müügijuhi poole. Vastavat informatsiooni väljastab Telia nii kiiresti kui võimalik.
Vaata lisaks:
avaneb uuel vahelehelVaskkaabli ressurss – hinnakirja väljavõte
Vaskkaabli paar - teenusetingimused
Valitud vaskkaabli paar - teenusetingimused
Vaskkaabli paari ühiskasutus - teenusetingimused
Ühenduskaabel - teenusetingimused
Vaskkaabli paar - teenuslepingu vorm
Küsi lisateavet ja pakkumist oma müügijuhilt või äriklienditoe telefonil 1551.
Teenust pakutakse kõigile klientidele. Tegu on teenusega mille osutamisel puudub Telial kohustus järgida fikseeritud elektroonilisele sidevõrgule (füüsilise) juurdepääsuteenuste turu kohta Konkurentsiameti poolt kehtestatud otsuses toodut. Teenust pakutakse vastavalt konkreetsele situatsioonile ja erilahendusena ning Poolte vahel sõlmitavas Lepingus kokku lepitud tingimustel. Teenus võimaldab luua valguskaabli kiul põhinevaid ühendusi kahe või enama vabalt valitava aadresspunkti vahel. Täpsemalt on teenuse kirjeldus ja muud tingimused toodud teenusetingimustes.
Vaata lisaks:
Valguskaabli kiud – hinnakirja väljavõte
Valguskaabli kiu rendi eeskiri
Valguskaabli kiu rendi teenustetingimused
Küsi lisateavet ja pakkumist oma kliendihaldurilt või äriklienditoe telefonil 1551.
Teenust pakutakse Eesti Vabariigis tegutsevatele sideettevõtjatele ja kooskõlas fikseeritud elektroonilisele sidevõrgule (füüsilise) juurdepääsuteenuste turu kohta Konkurentsiameti poolt kehtestatud otsuses tooduga. Teenus võimaldab luua valguskaabli kiul põhineva ühenduse kahe aadresspunkti vahel, millest üks on Telia võrgusõlm (peajaotuskoht ) ja teine on samas sihtvõrgus asuv jaotuspunkt. Täpsemalt on teenuse kirjeldus ja muud tingimused toodud teenusetingimustes.
Kliendi vastavasisulise soovi korral väljastab Telia kliendile informatsiooni, mis puudutab:
- kliendi poolt Teliale Valguskaabli kiu rendi eeskirja alusel esitatud järelpärimiste ja/või tellimuste menetluse käiku;
- Telia poolt teostatavaid remondi- ja/või hooldustöid, mis mõjutavad kliendi poolt kasutatavaid teenuseid;
- arveldust, mis puudutab kliendi poolt kasutatavaid teenuseid.
Eelnevalt mainitud informatsiooni saamiseks tuleb kliendil pöörduda telefoni või elektroonilise posti teel oma müügijuhi poole. Vastavat informatsiooni väljastab Telia nii kiiresti kui võimalik.
Vaata lisaks:
Optiline juurdepääsuliin – hinnakirja väljavõte
Valguskaabli kiu rendi eeskiri
Optiline juurdepääsuliin – teenustetingimused
Teenust pakutakse Eesti Vabariigis tegutsevatele sideettevõtjatele ja kooskõlas fikseeritud elektroonilisele sidevõrgule (füüsilise) juurdepääsuteenuste turu kohta Konkurentsiameti poolt kehtestatud otsuses tooduga. Teenus võimaldab valguskaabli kiu baasil CWDM (coarse wavelength-division multiplexing) tehnoloogiat kasutades luua jagatud ühenduse kahe aadresspunkti vahel, millest üks on Telia võrgusõlm (peajaotuskoht) ja teine on samas sihtvõrgus asuv jaotuspunkt. Täpsemalt on teenuse kirjeldus ja muud tingimused toodud teenusetingimustes.
Kliendi vastavasisulise soovi korral väljastab Telia kliendile informatsiooni, mis puudutab:
- kliendi poolt Teliale Valguskaabli kiu rendi eeskirja alusel esitatud järelpärimiste ja/või tellimuste menetluse käiku;
- Telia poolt teostatavaid remondi- ja/või hooldustöid, mis mõjutavad kliendi poolt kasutatavaid teenuseid;
- arveldust, mis puudutab kliendi poolt kasutatavaid teenuseid.
Eelnevalt mainitud informatsiooni saamiseks tuleb kliendil pöörduda telefoni või elektroonilise posti teel oma müügijuhi poole. Vastavat informatsiooni väljastab Telia nii kiiresti kui võimalik.
Vaata lisaks:
Jagatud optiline juurdepääsuliin – hinnakirja väljavõte
Valguskaabli kiu rendi eeskiri
Jagatud optiline juurdepääsuliin – teenustetingimused
Teenust pakub Telia Eesti AS juriidilisele isikule, kes soovib rentida Telialt kaablikanalisatsiooni vaba mahtu oma kaablite paigaldamiseks.
Teenus seisneb paigalduskohtade rentimises vastavalt kaabli, alamtoru või multitoru välisele läbimõõdule.
Teenuse täpsemate tingimuste, sh osapoolte õiguste ja kohustustega kaablikanalisatsiooni ressursi kasutamisel saab tutvuda kaablikanalisatsiooni rendi eeskirjas.
Paigalduskohtade määratluste ja nende jaotamise tehniliste üksikasjadega ning teenusele kohaldatavate tasudega saab lähemalt tutvuda kaablikanali teenusetingimustes.
Vaata dokumente allpool alajaotuses “Vaata lisaks”.
Teenuse tellimine
- Teenuse tellimiseks tuleb kliendil esitada Teliale nõuetekohane kirjalik või kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis kaablikanali tehniliste tingimuste taotlus läbi Telia iseteeninduse, e-postiga aadressil info@telia.ee või määratud kliendihalduri kaudu.
Teenuse tarne
Kaablikanali tehniliste tingimuste väljastamine ja trassi planeerimine
- Kaablikanali tehniliste tingimuste taotlus menetletakse tavakorras 30 kalendripäeva jooksul kliendi poolt vastava taotluse esitamisest. Vajadusel väljastab Telia kliendile kaablikanali tehnilised tingimused kiirendatud korras, hiljemalt viie (5) tööpäeva jooksul alates Kliendi nõuetekohase taotluse laekumisest Teliale, kui taotlus sisaldab kuni 3 kaablikanalisatsiooni lõiku ja klient tasub lisaks tehniliste tingimuste väljastamise ning trassi planeerimise tasudele Telia hinnakirjas fikseeritud vastavad lisatasud.
- Kaablikanali tehniliste tingimuste taotlusi menetletakse ja paigalduskohtasid broneeritakse taotluste laekumise järjekorras.
Kaablikanali tehniliste tingimuste alusel kaabli, alamtoru, multitoru paigaldamine, sh paigaldustee kohapealne kontroll
- Kaablite, alamtorude ja multitorude paigaldamisel Telia kaablikanalisatsiooni tuleb järgida Telia kaablikanalisatsiooni kasutamise tingimustes toodud nõudeid (vaata allpool dokumenti alajaotuses “Vaata lisaks”).
- Telia kaablikanalisatsiooni lõigu kohapealse kontrolli võimalust pakub Telia tasulise järelvalve teenusena, mida on võimalik tellida iseteeninduse töölaual keskkonnas Ehitajate portaal.
- Telia kaablikanalisatsiooni kaabli paigaldamine ja paigaldamise järgne ülevaatus toimub koos Telia sideehitiste järelevalvega. Järelevalve teenust saab tellida iseteeninduse töölaual keskkonnas Ehitajate portaal.
- Järelevalve teenustele kohaldub hinnakirja kohane järelevalve teenuse hind (vt hinnakirjas (PDF) p 6.2.4. järelevalveteenused).
- Järelvalve teenuse tingimused, teenuses sisadalduvate tööde koosseis ja tähtajad on kirjeldatud Telia veebikeskkonnas lehel Sideehitiste järelevalve.
Vaba mahu puudumine ja asendusteenused
Kui tehniliste tingimuste koostamisel avastatakse, et huvialuses kaablikanalisatsiooni trassi lõigus kas tervikuna või osaliselt puudub kaablite paigaldamiseks vaba maht või paigalduskohta ei ole võimalik kasutada kaablikanalisatsiooni tehnilise seisukorra tõttu (nt amortiseerunud, vajab remonti), siis nendes lõikudes rentnik otsustab, kas ta soovib:
- kaablikanalisatsiooni laiendamist vastavalt ühispaiknemise tingimustele (vaata allpool dokumenti alajaotuses “Vaata lisaks”);
- kaablikanalisatsiooni taastamist, kui see on tehniliselt võimalik ja majanduslikult otstarbekas vastavalt Telia kaablikanalisatsiooni taastamise tingimustele;
- kasutada temale kuuluvas paigalduskohas juba paigaldatud alamtoru või valguskaabli kiu ressurssi;
- oma vaba ressursi puudumisel esitada taotlus Teliale kuuluvate juba paigaldatud alamtorude või valguskaabli kiu ressursside vaba mahu kontrollimiseks vaata allpool: „Asendusteenused vabade paigalduskohtade puudumisel“.
Asendusteenuse leidmisel tuleb rendikaablite paigaldus projekteerida vastavalt leitud lahendusele. Kaablite paigaldamisel järgitakse kaablikanalisatsiooni rendi eeskirja nõudeid. Vt ka ülalpool peatükki “Tehniliste tingimuste alusel kaabli, alamtoru, multitoru paigaldamine, sh paigaldustee kohapealne kontroll”.
Asendusteenused vabade paigalduskohtade puudumisel
- Kui Telia kaablikanalisatsiooni lõigus puudub juurdepääsu taotleja sidekaabli või alamtoru paigaldamiseks piisav vaba maht (edaspidi tõrkekoht) ja juurdepääsu taotlejal endal puudub taotletud lõigus vaba alamtoru või valguskaabli kiu ressurss, kuid seal on Telial olemas vaba alamtoru ja/või sidekaabel (nt tühi mikrotoru või valguskaabli kiud), siis vastava taotluse korral pakub Telia vastavas lõigus juurdepääsu oma alamtoru või sidekaabli vabale mahule (sh vabadele mikrotorudele ja valguskaabli kiududele).
- Telia vaba mikrotoru kasutamise soovi saab kirjeldada täiendavalt esitatava kaablikanali tehniliste tingimuste taotluse väljal „Nõuded trassi valikuks“.
- Juurdepääsu valguskaabli kiududele pakutakse vastavalt valguskaabli kiu rendi teenuse tingimustele ja tähtaegadele. Vaata Valguskaabli kiu rent Telia veebikeskkonnas lehel Võrguressursi rent sideettevõtjale.
Telia kaablikanalisatsiooni remont ja laiendamine
- Üldjuhul algatab ja koordineerib Telia kaablikanalisatsiooni remondi ja laiendamise töid taristu omanik.
- Telia korraldab kaablikanalisatsiooni vastava projekti koostamise ja eelarvestamise.
- Juhul, kui rentnik tuvastab kaablite paigaldamisel kaablikanali remonttööde vajaduse, pöördub ta vastava avaldusega kaablikanalisatsiooni omaniku poole e-posti aadressil info@telia.ee või läbi määratud kliendihalduri.
- Kaablikanalisatsiooni remonttööde kulud jagatakse Telia ja rentniku vahel vastavalt kokkuleppele.
- Kaablikanalisatsiooni remonditöid on õigus teostada vaid Telia poolt heakskiidetud sidetaristu ehitusettevõtete poolt.
- Olemasoleva Telia kaablikanalisatsiooni kaablikaevude renoveerimisel ning Telia liinirajatise kaitsevööndis kaablikaevude, jätkukaevude, jaotuskappide, vahevõimendite ja Telia kaablikaevudesse torusisendite ehitamisel kehtivaid nõudeid ja tingimusi vaata täpsemalt dokumendist Telia kaablikanalisatsiooni kasutamise tingimused (PDF).
- Telia kaablikanalisatsiooni laiendamist kas Telia omandisse jääva uue toru lisamisega Telia ja rentniku vahel eelnevalt sõlmitava kirjaliku lepingu alusel või rentniku sellekohase soovi korral Telia liinirajatiste kaitsevööndis rentniku omandisse jääva toru paigaldamisega vaata täpsemalt Telia kaablikanalisatsiooni kasutamise tingimustes ja Sideehitiste ühispaiknemise tingimustes.
Kaablikanali rendi teenusele kohanduvad järgmised kvaliteedi nõuded ja riketest teavitamise kord
- Telia kaablikanalisatsiooni rikked kõrvaldatakse mõistliku aja jooksul pärast rikkest teada saamist, kuid mitte hiljem kui rikkest teadasaamisele järgneval tööpäeval.
- Telia võtab rikketeateid vastu 24 h päevas ja 7 päeva nädalas telefonil 602 5252 või e-posti aadressile juhtimiskeskus@telia.ee või noc@telia.ee.
- Plaaniliste hooldustööde teostamisest teavitab Telia Klienti vähemalt seitsekümmend kaks (72) tundi ette.
- Kiireloomulistest hooldustöödest teavitab Telia Klienti vähemalt kakskümmend neli (24) tundi ette.
- Kliendi kaablis või passiivses jätkus lokaliseeritud rikete kõrvaldamise eest vastutab klient, tehes seda omal kulul ja kooskõlas kaablikanalisatsiooni rendi eeskirjas sätestatuga.
Kaablikanali rendi teenusega seoses hinnastatakse alljärgnevaid komponente
- Tehniliste tingimuste väljastamise tasu on hinnakirjas fikseeritud ühekordne tasu, mis sisaldab kulutusi Telia tegevustele, mis on seotud teenuse osutamise eelduseks olevate Tehniliste tingimuste koostamise, kooskõlastamise ning väljastamisega.
- Trassi planeerimise tasu on hinnakirjas fikseeritud ühekordne tasu. Trassi planeerimise tasu sisaldab kulutusi Telia tegevustele, mis on seotud teenuse osutamise eelduseks oleva tehnilise selgituse koostamise, trassi kulgemise planeerimise, trassi skeemi koostamise kulusid.
- Liitumistasu puudub.
- Kuutasu on hinnakirjas fikseeritud igakuine tasu kaablikanalisatsiooni lõikudes asuvate paigalduskohtade kasutamise eest. Kuutasu sisaldab kaablikanalisatsiooni hooldus- ja ekspluatatsioonikulusid.
- Täpsemad teenuste tasud on ära toodud hinnakirjas. Vaata hinnakirja väljavõtet allpool.
Kaablikanali rendi teenuse lõpetamine
Kliendil on õigus öelda üles Teliaga sõlmitud rendileping, teatades sellest Teliale nõuetekohase kirjaliku ülesütlemiseavaldusega vähemalt kolmkümmend (30) kalendripäeva ette.
Teenust saab lõpetada Telia iseteeninduses või pöördudes kliendihalduri poole. Teenuse lõpetamiseks tuleb kaabel, alamtoru või multitoru Telia kaablikanalisatsioonist eemaldada ning laadida järelvalve poolt allkirjastatud demonteerimise akt https://geopank.elion.ee/
Telia vastutus ja vaidluste lahendamise kord
Kliendil on õigus teenuse osutamisega seotud pretensioonidega pöörduda info@telia.ee või otse määratud kliendihalduri poole.
Telia vastutus ja vaidluste lahendamise kord on täpsemalt kirjeldatud Telia üldtingimuste punktis 12. (avalikult kättesaadav Telia kodulehel).
Vaata lisaks:
Tehniliste tingimuste taotluse vorm (DOC-fail)
Kaablikanalisatsiooni rendi eeskiri
Kaablikanali rent - teenusleping
Kaablikanali rent – teenuslepingu lisa
link avaneb uuel vahelehelKaablikanalisatsiooni rendi teenusetingimused
Kaablikanalisatsiooni ava rent – hinnakirja väljavõte
Telia kaablikanalisatsiooni kasutamise tingimused
On erilahendusliku iseloomuga teenus, mille osutamisel kasutatakse tehnoloogiliste ja protsessiliste analoogiate tõttu kaablikanali rendi puhul kasutatavaid juhendmaterjale ja nõudeid.
Teenust pakub Telia Eesti AS juriidilisele isikule, kes soovib paigaldada kaableid või multitorusid Telia õhuliinide postidele.
Paigalduskohaks on kaabli või multitoru kinnituskoht postil.
Paigalduskoht õhuliini postil kuutasu on 5,75 €/post. Hinnale lisandub käibemaks.
Teenuse üldise korralduse ja osapoolte lepinguliste õiguste ning kohustustega saab täpsemalt tutvuda Telia õhuliini postide ühiskasutuse tüüptingimustes.
Vaata dokumente allpool, alamjaotuses „Vaata lisaks“.
Teenuse tellimine
- Teenuse tellimiseks tuleb kliendil esitada Teliale nõuetekohane kirjalik või kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis kaablikanali tehniliste tingimuste taotlus läbi Telia iseteeninduse, e-postiga aadressil info@telia.ee või määratud kliendihalduri kaudu.
- Kaablikanali tehniliste tingimuste taotluse väljal „Nõuded trassi valikuks“ tuleb märkida, et soovitakse paigalduskohta õhuliini trassil.
- Tehniliste tingimuste taotlus menetletakse tavakorras 30 kalendripäeva jooksul kliendi poolt vastava taotluse esitamisest.
- Tehniliste tingimuste taotlusi menetletakse ja paigalduskohtasid broneeritakse taotluste laekumise järjekorras.
Teenuse tarne
- Kaablite ja multitorude paigaldamisel Telia õhuliinide postidele tuleb järgida juhiseid ja nõudeid, mis on leitavad veebilehel Juhendid - Telia ja Kaablikanalisatsiooni rent sideettevõtjale - Telia.
- Selleks, et tagada õhukaablite ja kinnituskohtade kujad ning paigaldus- ja paiknemiskõrgused maapinnast, tuleb paigaldusprojekti koostamisel järgida standardi Linnatänavad EVS 843:2016 nõudeid. Õhukaablite ühispaiknemise tingimusi saab täpsemalt vaadata standardis (EVS-EN 50341-2-20:2018).
- Kui tehniliste tingimuste koostamisel trassi planeerimise käigus või pärast seda paigaldustee kontrollimisel avastatakse, et huvialuses õhuliini lõigus täiendavate kaablite paigaldamiseks:
- puudub tehniline võimalus (näiteks puuduvad vabad riputuskohad);
- on taotletava lõigu osas vajalik remonttööde teostamine (postide tehnilisest seisukorrast tulenevalt ei saa täiendavaid kaableid paigaldada) siis nendes lõikudes rentnik otsustab, kas ta soovib:
- täiendavate paigalduskohtade loomist vastavalt ühispaiknemise tingimustele (vaata allpool dokumenti alamjaotuses “Vaata lisaks”);
- kasutab temale kuuluva juba paigaldatud multitoru või valguskaabli kiu ressurssi;
- taotleb Teliale kuuluva juba paigaldatud multitoru või valguskaabli kiu ressurssi.
Rendikaablite paigaldus projekteeritakse vastavalt leitud lahendusele.
Paigaldustee kohapealne kontroll
- Telia pakub sideettevõtjale nende poolt taotletud kaablikanali tehnilistes tingimustes kirjeldatud õhuliini kohapealse kontrolli võimalust tasulise Järelevalve teenusena, mida on võimalik tellida Telia veebikeskkonnas lehel Ehitajate portaal - Telia.
- Sideehitiste järelevalve teenus on tasuline. Teenuse tutvustus, tellimisvõimalus ja hinnakiri asub Telia veebikeskkonnas lehel Sideehitiste järelevalve - Telia.
- Õhuliini kohapealset kontrolli võimaldava Järelevalve teenuse tingimustega (sh tähtajad) on võimalik tutvuda Telia veebikeskkonnas lehel Sideehitiste järelevalve - Telia.
Telia õhuliini remont ja laiendamine
- Üldjuhul algatab ja koordineerib Telia õhuliini taristu remondi ja laiendamise töid taristu omanik.
- Telia korraldab vastava projekti koostamise ja eelarvestamise.
- Juhul, kui rentnik tuvastab kaablite paigaldamisel õhuliini remonttööde vajaduse, pöördub ta vastava avaldusega taristu omaniku poole kas e-posti aadressil info@telia.ee või läbi määratud kliendihalduri.
- Õhuliini remonttööde kulud jagatakse Telia ja rentniku vahel vastavalt kokkuleppele.
- Õhuliini remonditöid on õigus teostada vaid Telia poolt heakskiidetud sidetaristu ehitusettevõtete poolt.
Õhuliini rendi teenusele kohanduvad järgmised kvaliteedi nõuded
- Telia õhuliini taristu rikked kõrvaldatakse mõistliku aja jooksul pärast rikkest teada saamist, kuid mitte hiljem kui rikkest teadasaamisele järgneval tööpäeval.
- Telia võtab rikketeateid vastu 24 h päevas ja 7 päeva nädalas telefonil 602 5252 või e-posti aadressile juhtimiskeskus@telia.ee või noc@telia.ee.
- Plaaniliste hooldustööde teostamisest teavitab Telia klienti vähemalt seitsekümmend kaks (72) tundi ette.
- Kiireloomulistest hooldustöödest teavitab Telia klienti vähemalt kakskümmend neli (24) tundi ette.
- Kliendi kaablis või passiivses jätkus lokaliseeritud rikete kõrvaldamise eest vastutab klient, tehes seda omal kulul ja kooskõlas kaablikanalisatsiooni rendi eeskirjas sätestatuga.
Õhuliini rendi teenusega seoses hinnastatakse alljärgnevaid komponente
- Tehniliste tingimuste väljastamise tasu on hinnakirjas fikseeritud ühekordne tasu, mis sisaldab kulutusi Telia tegevustele, mis on seotud Teenuse osutamise eelduseks olevate Tehniliste tingimuste koostamise, kooskõlastamise ning väljastamisega.
- Trassi planeerimise tasu on hinnakirjas fikseeritud ühekordne tasu. Trassi planeerimise tasu sisaldab kulutusi Telia tegevustele, mis on seotud Teenuse osutamise eelduseks oleva tehnilise selgituse koostamise, trassi kulgemise planeerimise, trassi skeemi koostamise kulusid.
- Liitumistasu puudub.
- Kuutasu on erilahendusliku kokkuleppega fikseeritud igakuine tasu õhuliini lõikudes asuvate paigalduskohtade (postide) kasutamise eest. Kuutasu sisaldab õhuliini hooldus- ja ekspluatatsioonikulusid.
Teenust saab tellida Telia iseteeninduses või pöördudes kliendihalduri poole.
Vaata lisaks:
Tehniliste tingimuste taotluse vorm (DOC-fail)
Kasutusleping õhuliini postide kasutamiseks
Loogilise võrgu ressursi valdkonna tooteid pakutakse Telia füüsilise võrgu ressursi baasil loodud ühendusteenustena.
Telia pakub teenust Lairibaressursiteenus 3.0 Eesti Vabariigis tegutsevatele sideettevõtjatele kooskõlas riikliku regulatsiooniasutuse poolt lairiba juurdepääsu turu kohta vastu võetud otsuses kehtestatuga.
Teenus võimaldab sideettevõtjal liidestada oma võrk Telia sidevõrguga ning pakkuda Telia sidevõrgu baasil oma lõppkasutajale erinevaid lairibateenuseid, sh pakkuda lairibateenuseid soovi korral korraga mitmele oma lõppkasutajale.
Teenus koosneb järgmistest komponentidest:
Juurdepääs lairibavõrgule 3.0 (NNI).
- Teenuse raames võimaldab Telia ühendada kliendil oma võrk Telia sidevõrguga.
- Telia pakub teenust riiklikul tasandil ja kohalikul tasandil.
- Teenusega on võimalik ühenduda Tallinnas, Tartus, Jõhvis ja Pärnus.
- Riikliku ja kohaliku tasandi asukohad ning vastavad teeninduspiirkonnad on täpsustatud teenusetingimustes.
- Teenuse koosseisu ei kuulu ühendus kliendi võrgust kuni Telia võrgu liideseni.
Tipptunni liikluskoormus.
- Teenuse raames võimaldab Telia mõõta Telia sidevõrku läbiva kliendi andmemahu liikluskoormust.
- Liikluskoormuse mahtu mõõdetakse vastavas juurdepääsu liideses (Telia IP/MPLS võrgu ruuteri pordil).
- Liikluse mahu mõõtmiseks kasutatakse burstable billingu meetodit. Loe burstable billingu kohta Wikipediast
- Liikluskoormust mõõdetakse igapäevaselt kahel Telia võrgu tippliikluseperioodil, kell 15:00 kuni 17:00 ja kell 21:00 kuni 23:00, intervalliga 2 minutit.
Juurdepääs lairibaressursiühendusele 3.0
- Telia võimaldab teenuse raames Telia lairiba ühenduse NNI-liidesest kuni kliendi tellitud Telia sidevõrgu lõpp-punktini, vastavalt olemasolevale juurdepääsutehnoloogiale (Mbit/s).
- Teenuse eeldustooteks on riiklik või vastava teeninduspiirkonna kohane juurdepääs lairibavõrgule 3.0 (NNI).
- Teenuse koosseisu ei kuulu ühendus Telia sidevõrgu lõpp-punktist lõppkasutajani.

Teenuse täpsem kirjeldus ja tehnilised parameetrid on toodud teenusetingimustes.
Teenuse tellimine ja tarne
- Teenuse tellimiseks tuleb kliendil esitada Teliale nõuetekohane kirjalik või kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis taotlus läbi Telia iseteeninduse, e-kirjaga aadressil info@telia.ee või määratud kliendihalduri.
- Teenuse Juurdepääs Lairibavõrgule 3.0(NNI) liitumisetaotluse korral teostab Telia teenuse osutamiseks vajalikud tööd kuni ühe kuu jooksul kliendi poolt vastava taotluse esitamisest.
- Tehnilise võimaluse olemasolu teenuse Juurdepääs Lairibaressursiühendusele 3.0 kasutamiseks selgitab Telia Tallinna piires kuni seitsme tööpäeva jooksul, väljaspool Tallinna kuni neljateistkümne tööpäeva jooksul kliendi taotluse esitamisest.
- Kui lairibaressursiühenduse osutamine taotletaval aadressil on tehniliselt võimalik (tehniliste tingimuste taotluse vastus on positiivne), peab klient esitama taotluse lairibaressursiühenduse loomiseks neljateistkümne tööpäeva jooksul alates positiivse vastuse väljastamisest.
- Telia ehitab lairibaressursiühenduse tehnilise võimaluse olemasolul kolme tööpäeva jooksul pärast kliendilt vormikohase taotluse saamist.
Teenusele Lairibaressursiteenus 3.0 kohanduvad järgmised teenustasemed ja kvaliteedi nõuded
- Teenuse Juurdepääs Lairibaressursiühendusele 3.0 kiirused on 90% ulatuses tagatud.
- Telia sidevõrgu või liini rikked kõrvaldatakse mõistliku aja jooksul pärast rikkest teada saamist, kuid mitte hiljem kui rikkest teadasaamisele järgneval tööpäeval.
- Telia võtab rikketeateid vastu 24 h päevas ja 7 päeva nädalas vastavalt kokku lepitud kontaktidele.
- Plaaniliste hooldustööde teostamisest teavitab Telia Klienti vähemalt seitsekümmend kaks tundi ette.
Teenusele on võimalik juurde tellida lisateenus Kõrgendatud Teenustase vastavalt teenuse tingimustele ja hinnakirjale.
Teenuse täpsemad kvaliteedinõuded ning -lubadused on toodud teenusetingimustes.
Teenuse Lairibaressursiteenus 3.0 osas hinnastatakse igakuiselt alljärgnevaid komponente
- Juurdepääs Lairibavõrgule 3.0 (NNI) kuutasu.
- Tipptunni liikluskoormuse mahu kuutasu vastavalt NNI tasandile.
- Teenuse Juurdepääs Lairibaressursiühendusele 3.0 kuutasu vastavalt ühenduse kiirusele.
- Ühekordseid tasusid (liitumistasu, ümberkonfigureerimise tasu, rikke käsitlemine, jne) rakendatakse vastavalt kliendi tellimustele ning Telia üldtingimustele ja hinnakirjale.
Täpsemad teenuste tasud on ära toodud hinnakirjas.
Teenust saab tellida Telia iseteeninduses või pöördudes kliendihalduri poole.
Vaata lisaks:
Lairibaressursiteenus 3.0 – hinnakirja väljavõte
Lairibaressursiteenus 3.0 - teenusetingimused
Juurdepääs Lairibavõrgule - teenuseleping
Juurdepääs Lairibaressursiühendusele - teenuseleping
Juurdepääs Lairibavõrgule - tellimusvorm
Juurdepääs Lairibaressursiühendusele - tellimusvorm
Kõrgendatud teenustase – hinnakirja väljavõte
Lairibaressursiteenus 3.0 kampaaniapakkumine kuni 31.07.2025
Teenuste kasutamisel esinevatest häiretest teatada telefonil +372 602 5252 või e-posti aadressile noc@telia.ee