Telia ja Elisa blokeerivad tänu ühisele lahendusele miljoneid petukõne katseid

Selle aasta esimese kolme kuuga on Telia ja Elisa tänu ühisele lahendusele blokeerinud rohkem kui 11 miljonit petukõne katset, mis on välisriikides asuvate kurjategijate poolt Eesti suunas tehtud. Sideoperaatorite ülesed lahendused on parim viis kohalike inimeste kaitsmiseks.

Hetkel valmistavad Eestisse saabuvate petukõnede osas suurimat peavalu just kõned, kus tehnoloogia abil muudetakse helistaja numbrit ning jäetakse kõne vastuvõtjale mulje, nagu oleks helistajaks mõni Eesti telefoninumber. Nii üritavad petturid vähendada inimeste valvsust, kuna kõne saaja ei oska isegi kahtlustada, et talle helistatakse tegelikult tundmatult välismaiselt numbrilt ning et helistaja kavatsused pole just kõige paremad.

Telia ühendusteenuste osakonna juhataja Evelin Neeroti kinnitusel on Telial selliste kõnede tuvastamiseks ja blokeerimiseks välja töötatud spetsiaalne lahendus, mis töötab igapäevaselt täistuuridel. Selle kinnituseks on statistika – nädalas blokeerib nimetatud süsteem keskmiselt ca miljon välismaalt Eestisse suunatud petukõne katset.

„See on väga suur hulk petukõnesid, mis reaalsuses Eesti inimesteni ei jõua. Vastasel juhul oleks meie kõigi pereliikmete, kolleegide, sõprade ja tuttavate seas tunduvalt rohkem neid, kelle igapäevaseid tegevusi petukõned häiriks, või veel hullem – kes oleks juba mõnel kujul petukõnede ohvriks langenud ning näiteks rahalist kahju kandnud,“ märkis Neerot.

Enda poolse lahenduse on välja töötanud ka Elisa. Nende infoturbejuhi Mai Krafti sõnul on kahe suurima operaatori süsteemid võimelised omavahel suhtlema, misläbi on saavad kasu mõlema kliendid, sest blokeerida suudetakse nii Telia kui ka Elisa klientidele kuuluvate numbrite võltsimist.

„Selleks, et Eesti mobiilinumbritega tehtavaid petukõnesid kõige tõhusamalt tõkestada, oleks aga vaja kõigi kohalike sideoperaatorite koostööd. Seetõttu loodame, et petukõnede tõkestamise lahendusega liituvad peatselt kõik teised Eesti sideoperaatorid,“ märkis Kraft.

Mõlema teenuspakkuja sõnul on väga raske anda hinnangut sellele, kui palju jõuab Eesti inimesteni reaalsuses petukõnesid, kuna petukõnede liigid ja nende teostamise meetodid on väga erinevad. Nii on näiteks pea võimatu tõkestada üksikuid kõnesid, kus keegi soovibki heauskselt inimeselt tavalise telefonikõne vahendusel näiteks pangaparoole välja petta. Seetõttu on oluline pidevalt inimeste teadlikkust parandada ja meelde tuletada, et oma isiklikke PIN-koode ja muid paroole ei tohi telefonikõne vahendusel edastada.

„Suudame oma lahendustega edukalt tuvastada eeskätt suuremaid petukahtlusega kõnede mustreid. Samas ei saa ühegi petukõne filtriga sajaprotsendiliselt garanteerida, et ükski petukõne sealt läbi ei pääse. Sideoperaatorina on meie põhitegevus siiski tagada kõnede õnnestumine, mitte nende blokeerimine – tegutseme n-ö heas usus ja soovime pakkuda kvaliteetset suhtlemisvõimalust. Blokeerime oma süsteemidega vaid need kõned, mille puhul oleme veendunud, et need on pahatahtlikud või on ohuks sidevõrgu toimimisele,“ selgitas Neerot.

Elisa kutsub omaltpoolt üles inimesi sellistest kõnedest alati ka operaatorit teavitama ja kõige mugavam on seda teha läbi nende kodulehel paikneva vestlusroboti.

“Kurjategijad mõtlevad pidevalt välja uusi lahendusi ning tänu nende õigeaegsele avastamisele on teenusepakkujatel võimalik kiiresti reageerida ja võimalikke ohvrikslangemisi vähendada. Ainult üheskoos saame tõkestada küberkurjategijate tegevust ja muuta Eesti võrgud turvalisemaks,” lisas Kraft.

Telia turvafiltrite poolt blokeeritud petukõnede katsed 2025. aastal

  • Jaanuar – 4,8 miljonit petukõne katset
  • Veebruar – 3,4 miljonit petukõne katset
  • Märts – 2,7 miljonit petukõne katset
Tutvun teiste uudistega