Telia juht: elutähtsa teenuse osutaja peab olema finantsiliselt tugev nii headel kui rasketel aegadel
Telia juhatuse esimehe Holger Haljandi sõnul iseloomustavad ettevõtte teist kvartalit kasvav nõudlus kasutatud telefonide järele, stabiilne kasumlikkus ning püsivalt kõrge investeeringute maht.
Telia Eesti müügitulu ulatus 2024. aasta teises kvartalis 88,4 miljoni euroni, kahanedes eelmise aasta sama perioodiga võrreldes 0,6% võrra. Ettevõtte puhaskasum moodustas teises kvartalis 21,1 miljonit eurot.
Holger Haljandi kinnitusel on kahanevast käibest olenemata tagatud ettevõtte stabiilne kasumlikkus, mis võimaldab jätkuvalt investeerida teenuste kvaliteeti, sidevõrkude toimepidevusse ning küberturvalisusesse, et tagada elutähtsa teenuse toimimine nii kriisides kui ka rasketes majanduskeskkonna tingimustes.
„Elutähtsa teenuse osutajana on meie kohustus hoida ettevõtte kasumlikkust, et saaksime pakkuda kvaliteetset ja pidevalt tehnoloogia arenguga kaasaskäivat elutähtsat teenust ning seda ka keerulistes majandustingimustes nagu praegu,“ märkis Haljand.
Aasta alguses toimunud hinnatõusud on aidanud vähendada käibe kukkumist. Haljandi sõnul on sideteenuste hinnatõus olnud kuni eelmise aastani negatiivses trendis. „Kui 2020. aastast kiirenenud inflatsiooni tingimustes on statistikaameti andmetel tarbijahinnaindeks suurenenud 36%, siis sideteenuste hinnad hoopis kahanesid 3%. Alles käesoleva aasta algusest on sideteenuste hinnad hakanud kerkima, et kasvava kulubaasiga toime tulla.“
TTJA numbriliikuvuse statistika põhjal liikus 2024. aasta teises kvartalis kõige rohkem numbreid just Teliasse. Haljandi sõnul on rõõm tõdeda, et kliendid hindavad endiselt Telia kvaliteetset teenust ja teenindust.
Vähetähtis pole Telia juhi kinnitusel ka asjaolu, et ettevõtte tugevast seisust saab väga suures ulatuses otsest kasu ka riik. Ettevõtte märkimisväärne dividendimakse nii eelmise aasta kui varasemate perioodide jaotamata kasumi arvelt võimaldas Telial oluliselt suurendada riigieelarvesse dividendidelt laekunud tulumaksu summat. Telia tasus dividendidelt tulumaksu 16,4 miljonit eurot, mis võimaldab keerulisel ajal katta riigile olulisel määral kulusid. Kokku tasus Telia läinud aastal riigile erinevate maksude ja tasudena üle 130 miljoni euro.
Üks oluline muutus tarbijakäitumises on suurenenud huvi uuskasutatud telefonide vastu. Telia on sel aastal suurendanud uuskasutatud telefonide valikut ja soovib olla ka selles valdkonnas eelistatuim ostukoht, kust saab põhjaliku tehnilise kontrolli läbinud kasutatud telefone soodsa hinna ja garantiiga.
Juunis käivitas Telia ühe oma selle aasta suurimatest kampaaniatest, mis kestab terve suve ja mis kutsub inimesi mõtlema sellele, kui oluline on erinevate seadmete taaskasutus.
Holger Haljandi sõnul kasutavad tarbijad oma telefone igapäevaselt nii rahakoti, teejuhi kui suhtlus- ja meelelahutuskeskusena, sinna juurde veel kümneid ja kümneid võimalusi, mida läbi erinevate äppide kasutada. Selle kõrval peab aga järjest enam tähelepanu pöörama nende samade seadmete eluringile.
„Erinevad küsitlused lubavad järeldada, et eestimaalaste kodudes võib kasutuna seista sadu tuhandeid elektroonikaseadmeid, millest suure osa moodustavad mobiiltelefonid. See aga tähendab, et majapidamistes on üüratus koguses taaskasutamiseks kõlbulikke seadmeid ja materjale. Soovimegi juhtida inimeste tähelepanu sellele, kui oluline on seadmete suunamine uuele ringile ja valmisolek soetada ka ise seadmeid uuskasutatuna, kuna teeme sellega suure teene ka meid ümbritsevale keskkonnale,“ lisas Haljand.
Majandustulemuste vaates iseloomustas Telia teise kvartali tulemusi jätkuvalt kiire kasv äriklientidele pakutavates IT teenustes ja küberturbe teenustes. „Paraku ei möödu enam ühtegi kuud, kus tuleb küberrünnaku ohvriks langemise tõttu appi minna ka mõnele suuremale ettevõttele. Sellest tulenevalt on ka meie panus küberturbe valdkonna arendamisse viimasel paaril aastal pidevalt suurenenud,“ märkis Haljand.
Teise kvartali olulistest sündmustest tõi Telia juht veel välja partnerluse Riigi IT Keskusega (RIT), kellele pakuti IT tuge Euroopa Parlamendi valimistega seoses.
Telia mobiililiitumiste arv kasvas viimase aastaga enam kui 40 000 liitumise võrra ja ulatus teise kvartali lõpus 1,29 miljoni liitumiseni. Telia interneti püsiühenduse kasutajaid oli kvartali lõpu seisuga 270 000 ning Telia TV klientide arv ulatus 189 000-ni. Telia on Eestis kõigi IT- ja telekomivaldkondade (TV, mobiilside-, püsiinterneti ja IT teenused) turuliider ning riigi üks suuremaid investoreid, investeerides siinsele turule üle 50 miljoni euro aastas. Ettevõte annab tööd ligi 1500 inimesele ning kuulub Eesti suurimate maksumaksjate hulka.