MOBIIL-ID

Mobiil-ID on digitaalne isikutunnistus sinu nutitelefonis.

Nii nagu ID-kaardiga saad ka Mobiil-ID-ga kõikjal siseneda e-keskkondadesse, teha makseid, sõlmida lepinguid, anda digitaalallkirja ja hääletada valimistel.

  • Lihtne ja mugav
    Sul ei ole vaja kaardilugejat ega lisatarkvara ning Mobiil-ID-d saad kasutada nii Eestis kui ka välismaal.
  • Turvaline
    Mobiil-ID on sama turvaline kui ID-kaart.
  • Unikaalne
    Ainus lahendus, millega saad teha e-toiminguid nutitelefonis ja tahvelarvutis.

TELLIMINE JA HINNAD

Mobiil-ID on riikliku garantiiga digitaalne isikutunnistus, mille sertifikaate väljastab Politsei- ja Piirivalveamet.

Mobiil-ID kuutasu on 1 €.

Lepingu Mobiil-ID teenuse kasutamiseks saad sõlmida Telia esindustes. Isikut tõendava dokumendina võta kaasa oma ID-kaart, digi-ID korral Eesti Vabariigi pass.

Lepingu Mobiil-ID teenuse kasutamiseks saad sõlmida Telia esindustes. Isikut tõendava dokumendina võta kaasa oma ID-kaart, digi-ID korral Eesti Vabariigi pass.

  • Numbri kasutajaga (numbri omanik on firma või eraisik) sõlmitakse liitumisleping (hinnapakett Era-arve), millele kantakse Mobiil-ID kasutamisteenus ning määratakse teenustasude maksja - Mobiil-ID maksustamisteenus, kelleks saab olla nii numbri kasutaja kui numbri omanik.

Mobiil-ID on eraisiku omand, nagu ka ID-kaart, seepärast ei ole vaja Mobiil-ID lepingu sõlmimisel numbri omaniku volitust (v.a juhul, kui numbri kasutaja eest on nõus tasuma Mobiil-ID teenustasud numbri omanik).

Volikirja blanketi leiad siit (.pdf)

  • Telia eraisikust kliendiga sõlmitakse liitumislepingu lisa, millele kantakse Mobiil-ID kasutamisteenus ja Mobiil-ID maksustamisteenus.

Mobiil-ID lepingut on võimalik vormistada ka alaealisele alates 15.eluaastast. 15-18.aastase lapse puhul sõlmib Mobiil-ID lepingu laps isiklikult ning tema seaduslik esindaja kinnitab oma allkirjaga lepingul oma nõustumust lapse poolt vastava tehingu tegemiseks.

Ühe isiku nimele saab vormistada ainult ühe Mobiil-ID lepingu!

Mobiil-ID kasutamisel välismaal lisandub välisriigist Eestisse 1-2 SMS-i saatmise hind ühe Mobiil-ID tehingu kohta.

Kui Mobiil-ID sertifikaate uuendatakse enne Mobiil-ID kehtivusaja lõppu, siis kaasneb sellega Mobiil-ID ühekordne vormistamise tasu 2,4€ KM-ga (2€ KM-ta). Loe lähemalt Mobiil-ID KKK alt.


SERTIFIKAATIDE TAOTLEMINE

Pärast Mobiil-ID lepingu sõlmimist saad uue SIM-kaardi, aseta see mobiiltelefoni ning seejärel taotle Mobiil-ID sertifikaadid, selleks vajad ID-kaarti ja selle PIN 1 koodi.

Pärast Mobiil-ID lepingu sõlmimist saad uue SIM-kaardi, aseta see mobiiltelefoni ning seejärel taotle Mobiil-ID sertifikaadid, selleks vajad ID-kaarti ja selle PIN 1 koodi.

Mobiil-ID sertifikaatide taotlemiseks tuleb siseneda:

  • veebipõhisesse taotluskeskkonda: www.politsei.ee
  • sisestada ID-kaart kaardilugejasse ja järgida juhiseid ekraanil.

Pärast Mobiil-ID sertifikaatide taotlemise protsessi edukat läbimist saad hakata Mobiil-ID-d kasutama! Sinu mobiiltelefoni number ja ka kõikide teenuste senine kasutus jääb endiseks.

Mobiil-ID vormis digitaalne isikutunnistus kehtib 5 aastat (alates sertifikaatide väljastamisest). Teenuse taaskasutamiseks tuleb tellida uus Mobiil-ID (sõlmida leping; taotleda sertifikaadid).

Mobiil-ID väljaandmine toimub Isikut tõendavate dokumentide seaduse alusel ja vastavuses Digitaalallkirja seadusega ning isiku samasuse kontrollimise osas järgitakse sama rangeid infotehnoloogilisi ja organisatsioonilisi nõudeid, nagu ID-kaardi väljastamiselgi.

ABI JA KKK

Kasutusjuhised ja vastused korduma kippuvatele küsimustele seoses Mobiil-ID kasutamisega.

Abi

Mitmed internetipangad on piiranud paroolikaardiga tehtavate maksete päevalimiite. Kasuta paroolikaardi asemel Mobiil-ID-d, mis võimaldab tehinguid teha piiranguteta ja on turvaline viis enda isiku tõendamiseks internetis.

Mobiil-ID-ga saad siseneda paljudesse veebikeskkondadesse:

Internetipangad

  • Swedbank AS – internetipank
  • SEB Pank AS – internetipank
  • Eesti Krediidipank AS – i-pank
  • Danske Bank – internetipank

Avalikud teenused

  • Sertifitseerimiskeskus AS – DigiDoc portaal
  • Riigi Infosüsteemide Arenduskeskus – riigiportaal eesti.ee
  • Ühendatud Piletite AS – ID-pilet

Riigiasutused

  • Maksu- ja Tolliamet – e-maksuamet
  • Registrite ja Infosüsteemised Keskus – e-äriregister
  • Registrite ja Infosüsteemde keskus – avalik e-toimik

Ettevõtete iseteenindus

  • Telia Eesti AS – iseteenindus
  • Tallinna Kaubamaja AS – partnerkaardi iseteenindus
  • Eesti Energia AS – e-teenindus
  • Sertifitseerimiskeskus AS – e-teenindus
  • Eesti Väärtpaberikeskus AS – e-register
  • IIZI kindlustusmaakler AS – iizi.net
  • If P&C Insurance AS – e-büroo

ID-toega veebid

  • Ideelabor OÜ – openID
  • E-Küsitlus OÜ – @Survey /JUST ASK
  • Eesti Arhivaar AS – Arhivaar Pro

Täpsem info Mobiil-ID kasutusvõimaluste kohta www.id.ee

Lisaks sideteenuste (helistamine, SMS-i saatmine jm) kasutamiseks vajalikele koodidele sisaldab Mobiil-ID SIM-kaart Mobiil-ID kasutamiseks vajalikke koode:

  • Mobiil-ID PIN1-kood isiku tõendamiseks
  • Mobiil-ID PIN2-kood digitaalallkirja andmiseks
  • Mobiil-ID PUK-kood lukustunud Mobiil-ID PIN-koodide avamiseks.

Mobiil-ID kasutamiseks vajalikud PIN/PUK-koodid on SIM-kaardi plastikümbrise tagaküljel kraapekihi all. Ära kraabi PIN/PUK koode lahti enne, kui Sul neid vaja läheb.

Mobiil-ID menüü tekib Sinu mobiiltelefoni Mobiil-ID SIM-kaardi asetamisel. PIN-koode saad muuta Mobiil-ID menüü alajaotuses "Muuda koode". Lukustunud PIN-koode saad avada PUK-koodiga Mobiil-ID menüüst alajaotuses "Blokeeri lahti".

PIN/PUK-koode ei tohi teada teised isikud peale Sinu, seega hoia neid hoolikalt ja turvaliselt!

Mobiil-ID väljastamine toimub Isikut tõendavate dokumentide seaduse alusel ja vastavuses digitaalallkirja seadusega. Mobiil-ID kasutamine on sama turvaline kui ID-kaardi kasutamine.

  • Mobiil-ID abil antav digitaalallkiri on võrdne Sinu käsitsi kirjutatud allkirjaga ja sellega kaasneb vastutus.
  • Turvalisuse tagamiseks tuleb hoida Mobiil-ID PIN/PUK-koode mobiiltelefonist lahus ja vältida koodide sattumist teiste isikute valdusesse.
  • Vajadusel saad Mobiil-ID teenuse peatada lähimas Telia esinduses või helistades Telia klienditoe tasuta numbril 123! Mobiil-ID teenuse saad taasaktiveerida ainult Telia esinduses. Mobiil-ID teenuse peatamisega ei peatu Mobiil-ID kuutasu.
  • Võimalusel muuda oma Mobiil-ID PIN koodid kohe peale Mobiil-ID SIM-kaardi kättesaamist, kuid ära muuda neid parema meeldejätmise huvides ühesuguseks.
  • Ära kasuta PIN- koodidena lihtsaid kombinatsioone (0000, 1111, 1234 jne.) ega oma sünnikuupäeva, maja- või korteri numbrit jmt.
  • Kui laenad mobiiltelefoni teisele isikule kasutamiseks, ei tohi kaasa anda Mobiil- ID PIN/PUK-koode.
  • PUK-kood lukustub kolme järjestiku vale sisestuse korral. Lukustunud või kaotatud PUK-koodi korral tuleb tellida uus Mobiil-ID.
  • Mobiiltelefoni ja/või SIM-kaardi kadumisel teavita sellest koheselt Teliat, helistades Telia klienditoe tasuta numbril123 või lähimas Telia esinduses!
  • Enne kui asud kasutama Mobiil-ID-d, veendu, et mobiiltelefon oleks käeulatuses, sisse lülitatud ning klaviatuur ei oleks lukustatud.
  • Kui Mobiil-ID kasutamine Internetis ei õnnestu, proovi uuesti ja kui probleem kordub, võta ühendust konkreetse teenuse pakkujaga. Kui peale kontrollkoodide kokkulangevuse kontrollimist ja PIN-koodi sisestamist on häiritud vastussõnumi saatmine, annab mobiiltelefon ebaõnnestunud sõnumi saatmisest märku teatega. Tehingu katkestamisel tuleb alustada toimingut uuesti.
  • Internetilehitsejas (IE, Netscape, Opera, Mozilla Firefox jne.) kuvatud kontrollkood erineb mobiiltelefoni ekraanile kuvatud kontrollkoodist - katkesta toiming, sulge lehitseja ja alusta toimingut uuesti.

Windows Phone 8.1 tarkvaraga telefoni kasutamisel Mobiil-IDga on väikesed eripärad, millega tuleks kasutamisel arvestada.

  • Kui telefoni ekraanilukk on Mobiil-ID tehingu tegemise ajal peal, siis kuvatakse ekraani ülaossa Mobiil-ID kontrollkoodi saabumisel teade.
  • Teatele vajutades lubatakse sisestada PIN koodi.
  • Kui teatele mingi aja jooksul ei reageerita, siis kaob teade ära ja PIN koodi sisestamiseks on vaja see teade üles leida "Teadete/Notificationite" alt
  • Juhul kui ekraanilukk on parooliga, siis Mobiil-ID kontrollkoodi kuvamiseks tuleb kõigepealt sisestada parool
  • Kui mingil põhjusel on telefon äsja sisse lülitatud, siis hakkab Mobiil-ID tööle (ja kontrollkoodi näitama) umbes 3 minutit pärast telefoni PIN koodi sisestamist.
  • See tähendab seda, et SIM kaardi ja telefoni vahelise nn. koostöö loomiseks läheb aega umbes 3 minutit.
  • Nokia 3110, 5110, 6110, 6150, N900
  • Motorola F3
  • Windows Phone 7 tarkvaraga telefonidest HTC HD7, HTC Trophy ja HTC Mozart
  • Google Nexus ja Google Nexus S
  • Asus ja Motorola tahvelarvutid
  • Lenovo Yoga 10 HD+ 16 GB 3G + WiFi
  • Windows 8 ning 8.1 täisversiooni omavad tahvelarvutid

SonyEricsson P900 puhul tuleb peale iga välja- ja sisselülitamist korraks avada Mobiil-ID menüü.

Pärast seda saab teostada kõiki Mobiil-ID toiminguid kuni järgmise väljalülitamiseni.

Qtek ja HTC telefonide puhul tuleb enne iga Mobiil-ID toimingut esmalt avada Mobiil-ID menüü ning jätta see ekraanile avatuks.

Google Android tarkvaraplatvormi kasutavate telefonide (HTC, Samsung jt) puhul tuleb jälgida, et ekraanilukk ei oleks aktiivne, ei oleks sisenetud ühtegi menüüsse ja telefonil oleks näha tavapärane taustapilt. Juhul, kui mingil põhjusel siiski Mobiil-ID abil autentimiskeskkonda sisenemine ei õnnestu, siis tuleb telefonile vahepeal teha välja-sisse lülitamine ning seejärel eelpool toodud juhiseid järgides toimingut uuesti proovida.

KKK

Kui oled oma Mobiil-ID PIN-koodid unustanud, või ära kaotanud või Sulle tundub, et PIN-koodid on sattunud võõraste inimeste kätte, pöördu Telia esindusse uue Mobiil-ID lepingu sõlmimiseks ning seejärel taotle Mobiil-ID sertifikaadid veebilehel www.politsei.ee.

Uued PIN-koodid saad Politsei- ja Piirivalveametist või ID-kaardi järelteenindust pakkuvatest pangakontoritest:

Aegunud ID-kaardi sertifikaate saad uuendada siin.

Mobiili-ID teenuse autentimise ja allkirjastamise teated tulevad otse telefoni ekraanile. Sisestada tuleb vastavalt PIN1 või PIN2. Kõnede eristusel on teenuse teated toodud sõnumina numbile 14535.

Ühel isikul saab samaaegselt olla aktiveeritud ainult ühe Mobiil-ID SIM-kaardiga seotud sertifikaadipaar. Uue SIM-kaardi väljastamisel, samuti uue Mobiil-ID lepingu sõlmimisel ja/või sideteenuse pakkuja vahetusel tunnistatakse eelmise SIM-kaardiga seotud sertifikaadid kehtetuks.

Kui soovid näiteks tavaSIM´i vahetada microSIM´i vastu ning jätkata Mobiil-ID teenuse kasutamist, tuleb taotleda uued Mobiil-ID sertifikaadid uuele SIM kaardile.

Tegemist on Mobiil-ID enneaegse taasväljastuse tasuga, mis on seotud eelmise Mobiil-ID ennetähtaegse tühistamisega. See on ühekordne tasu, mis rakendub kui Mobiil-ID sertifikaate uuendatakse enne Mobiil-ID kehtivusaja lõppu.

Mobiil-ID vormis isikutunnistus antakse välja 5 aastaks ja selle kasutamisel tuleb järgida turvalise kasutamise nõudeidtavasid. Näiteks kui SIM kaardi kaotuse/varguse korral väljastatakse kliendile uus SIM kaart (millega kaasnevad ka uued Mobiil-ID sertifikaadid ) või kui klient soovib muudel põhjustel (muutuvad kliendi isikuandmed vms) olemasolevaid kehtivaid Mobiil-ID sertifikaate ennetähtaegselt uuendada, rakendub antud ühekordne tasu sertifikaatide uuendamise eest.